Træthed og kost

SPØRGSMÅL:

Jeg er en 26 årig ung kvinde med endometriose. Jeg er meget træt hele tiden og har læst og hørt at kost og motion kan hjælpe på dette problem. Men hvordan? Syntes det hele virker så uoverskueligt, men jeg er klar på at gøre hvad som helst for at få det bare lidt bedre. Håber du kan hjælpe mig med nogle råd eller links til hvad jeg kan gøre med kosten. På forhånd tak 🙂

SVAR:

Tak fordi du stiller et spørgsmål, som de fleste endopatienter ser som en stor udfordring: Nemlig trætheden.

At være meget træt påvirker jo hele ens liv; arbejds/skoleliv, sociale liv, sport og ikke mindst evnen til at tage vare på sig selv. Sidstnævnte har man jo særligt brug for at blive rigtig god til og det er muligt, nedenfor kan du blive inspireret.

Husk: Regelmæssighed, rytme og disciplin vil være en støtte for dig!

Sørge for daglig motion. (Måske betyder det at du går i 10 min eller måske løber du i 30 min)
Gå i seng på et fast tidspunkt og stå op på et fast tidspunkt. (Kroppen har bedst af at sove før kl. 24, bla. støtter det hormonsystemet. Gå f. eks helst i seng ca. kl. 22.00 og stå op ca. kl. 06.30)
Spis på faste tidspunkter og sørg for at du til hvert måltid får både fedtsyrer, protein og kulhydrater. 3 hovedmåltider pr. dag og desuden 2-3 mellemmåltider.
Drik 1½ – 2 l. vand pr. dag. Udover dette kan du drikke the, kaffe (dog max 1-2 kopper) og juicer el. andet.
Indlæg hvilepauser i løbet af dagen. Uanset om det blot er 10 min eller hele 2 timer, sørg for at du ”stopper op” flere gange i løbet af din dag. På den måde udmatter du ikke kroppen. Den kan virkelig blive fyldt op under en pause.
Undgå eller skær ned på et eventuelt sukkerforbrug. Sukker giver kroppen et kortvarigt energiboost, hæver dit insulinniveau og efterfølgende falder din energi drastisk. Du fortjener stabilitet – også i dit energiniveau.
Indtag hver eneste dag de gode fedtsyrer fra avocado, frø, kerner, nødder, fisk. De dæmper inflammationen i din krop og giver dermed din krop ro.
De fleste kvinder med endometriose har glæde af en glutenfri kost. Prøv det eventuelt i 1 måned og oplev forbedringen i din krop. Se www.funkisfood.dk
Lad dig inspirer til noget sundt og nærende mad i kogebogen. Lækkermad af Louise Bruun eller de skønne bøger fra Oscar Umahro.
Jeg kan godt forstå det hele kan virke uoverskueligt og jeg vil derfor invitere dig til at lave aftaler med dig selv, du er sikker på at du kan overholde!

Start med én ting. Du kan aftale med dig selv at du vil starte med at kigge på dine sengetider. Et skridt af gangen vil bringe dig i mål og du vil få det bedre, et skridt af gangen.

Ønsker dig held og lykke med de nye tiltag.

Mange søde hilsner fra Chenette


Fandt du ikke den information du søgte?