Fertilitetsvenlig kost og endometriose

SPØRGSMÅL:

Hej
Mine spørgsmål er omkring kost, endometriose og fertilitet, og de henvender sig til jeres diætist. Først lidt baggrundsinformation om mig. Jeg er en kvinde på 28 år, der i starten af 2011 fik konstateret endometriose i mild grad (grad 2). Jeg har aldrig mærket ret meget til min endometriose, og den blev også opdaget ved et tilfælde pga mens.smerter i højre skulder. Dette symptom har jeg stadig de første dage af min mens. sammen med lændesmerter + smerter i underlivet, dog er de ikke stærkere end jeg kan holde det nede med ipren og pinex, og det er kun de første 1-2 dage, og jeg har aldrig været sygemeldt pga det. Min kæreste og jeg har nu forsøgt at blive gravide siden juni 2012, de første 8 mdr på egen hånd, og efterfølgende har vi været igennem 3 IVF forsøg, den sidste endte i en biokemisk graviditet. Jeg danner æg af høj kvalitet, og en stor procentdel af dem bliver befrugtet, og deler sig pænt, de vil bare ikke sætte sig fast og blive siddende. Jeg er rimelig godt inde i hvad der er endometriosevenlig kost, men har aldrig levet efter det 100%, da jeg ikke syntes mine symptomer forværres når jeg fx drikker mælk eller kaffe. Vi har altid levet sundt, også inden jeg fik diagnosen, spiser stort set aldrig hvidt brød, hvide ris eller hvidt pasta, mest fordi jeg bliver oppustet af det. Vi spiser mange grøntsager og kun lidt sukker. Siden november 2013, har jeg droppet koffein helt, og skåret mere ned på sukkeret og stivelse, i håb om at det kan øge mine chancer for at blive gravid. Jeg har også skåret ned på indtagelsen af mælkeprodukter, men kan ikke undvære det helt. Jeg har erstattet noget af det med soyamælk, og indtager dette ca. 3-4 gange i ugen. Af kosttilskud tager jeg gravitamin, fiskeolie, betolvex og mælkesyrebakterier (da dette har en positiv virkning på min irretabel tyktarm). Jeg har læst en masse på nette omkring fertilitetsvenlig kost, og syntes det er meget frustrerende, at det ikke hænger sammen med hvad der er endometriosevenlig kost. FX skulle det være godt at drikke sødmælk og spise citrusfrugter når man gerne vil være gravid pga deres indhold af østrogener, men samtidig er det ikke godt når man har endometriose.
Mine spørgmål er derfor: 1: Hvor meget skal jeg leve efter den endometriosevenlige kost, når jeg ikke mærker at det påvirker mig? Må jeg fx drikke 1-2 glas mælk om dagen spise rugbrød osv? 2:Hvad vil du anbefalde at jeg spiser efter, og er der noget jeg kan gøre gennem kosten for at øge mine graviditetschancer? 3: Jeg kan finde meget kritik af soyaprodukter, at det bl.a. er kræftfremkaldende og hormonforstyrrende. Hvad er din holdning om det? 4: Jeg har læst at kæmpenatlysolie skulle være godt når man har endometriose, men jeg kan ikke finde ud af hvorfor. Hvordan påvirker det endometriosen? Håber du kan hjælpe mig.

SVAR:

Tak for dit spørgsmål!
Først og fremmest vil jeg gerne uddybe emnet ”endometriose-venlig kost”, for at kunne svare på dine spørgsmål.
Med hensyn til endometriosevenlig kost, så er der mange bud på, hvordan en sådan kost ser ud. Fælles for de forskellige udlægninger af endometriosevenlig kost er, at de som regel ikke bygger på et videnskabeligt grundlag. Dermed ikke sagt, at visse ændringer i kost og livsstil ikke kan have en positiv effekt hos kvinder med endometriose. Det gælder især, hvis man samtidig lider af irritabel tarm og irritabel blære. Kost og livsstil kan også have betydning ved træthed, hovedpine, fertilitet og generelt velbefindende. Indenfor disse emner findes der desuden videnskabelig dokumentation for effekten af kost- og livsstilsændringer. Der, hvor der er størst usikkerhed omkring kost og endometriose, er i forhold til smerter samt ”opblussen” af sygdommen. Det er oftest i forhold til netop smerter og opblussen af sygdom, at man taler om en endometriose venlig kost, men desværre er dette emne meget lidt udforsket. Der findes mange forskellige steder og personer, der anbefaler diverse kosttilskud og fraråder en lang række fødevarer. Da disse anbefalinger bygger på hypoteser, så man kan ikke sige noget om, om det rent faktisk virker og har en effekt. Hvis man derfor gerne vil forsøge sig med disse diæter, så er det bedste man kan gøre at mærke efter om man oplever en forskel og eventuelt rådføre sig med en diætist, hvis man er i tvivl.

Nu til dine konkrete spørgsmål:
1. Hvis du ikke mærker nogen forskel i forhold til dine symptomer ved udelukke eller inddrage visse fødevarer i din kost, så er der ingen som helst grund til at følge det. Du får hverken mere eller mindre endometriose af at spise bestemte fødevarer. Det er kun symptomerne, du kan arbejde med i forhold til kosten. Du kan derfor uden problemer drikke mælk og spise rugbrød hver dag, da begge fødevarer en gode kilder til en lang rigtige sunde og vigtige næringsstoffer. Lider man af irritabel tarm (hvilket jeg forstår ud fra din henvendelse) kan mælk og rugbrød skabe problemer for nogen. På endometrioseforeningens hjemmeside har jeg skrevet en artikel om irritabel tarm og endometriose, som du med fordel kan læse.

2. Det er rigtigt at kosten kan have en betydning for fertiliteten. Ud fra hvad du beskriver lyder det dog allerede som om, at du følger den kost, der er mest optimal for fertiliteten. Det handler om at spise en generel sund kost samt tage de anbefalede vitamin- og mineraltilskud. Med en generel sund kost mener jeg en kost med masser af frugt og grønt, sunde fedtstoffer, kostfibre, protein og med begrænset indtag af sukker og usundt (mættet) fedt. Højt indtag af koffein (5 kopper dagligt), alkohol og rygning nedsætter fertiliteten. Både overvægt og undervægt nedsætter fertiliteten, så hvis du er over- eller undervægtig kan du med fordel forsøge at gøre noget ved dette. Mere kan du desværre ikke gøre i forhold til kost og fertilitet. Der er i øvrigt ikke noget som helst, der tyder på, at østrogener i kosten nedsætter fertiliteten eller påvirker endometriose, så det skal du ikke være nervøs for.

3. Den eneste gruppe mennesker, jeg normalt anbefaler at drikke soyamælk, er personer, der har mælkeallergi. Soyamælk og andre typer plantemælk har et lavt indhold af vitaminer, mineraler samt proteiner sammenlignet med komælk. Derudover indeholder soyamælk mere sukker end komælk. I forhold til om soyamælk og soyaprodukter er direkte skadelige ved endometriose er der ikke noget, der tyder på, men der er ikke nogen god grund til at vælge soyamælk frem for komælk.

4. Historien bag kæmpenatlysolie er lidt kompliceret, men jeg vil prøve at gøre det kort. Ved endometriosevenlig kost taler man om fødevarer, der har en antiinflammatorisk effekt. Endometriose kan siges at være en inflammationstilstand, det vil sige en form for betændelsestilstand. Teorien går på, at visse fødevarer, eksempelvis kæmpenatlysolie, kan modvirke denne inflammation og dermed mindske smerter. Som nævnt i starten, er der desværre ikke forsket tilstrækkeligt i dette til at anbefale nogen bestemt kost. I tilfælde af, at man kan mindske inflammationen gennem kosten, vil et tilskud af olie dog ikke gøre nogen forskel. Teoretisk set ville det kræve, at man spiste så lidt mættet fedt fra animalske produkter (kød, æg, mælk) som muligt og erstattede det hele med umættet fedt fra fisk og vegetabilske fødevarer (nødder, olie, avokado). Der er der ingen grund til, at du giver dig i kast med dette, hvis du ikke har betydelige problemer med smerter.

Jeg håber, du kan bruge mine svar!
Med venlig hilsen
Mia Schomacker


Fandt du ikke den information du søgte?