26/02/18

Træthed og endometriose: Årsager og løsninger

Træthed og endometriose: Årsager og løsninger

Endometriose giver træthed for mange, og man ved desværre ikke hvorfor. Der er ingen officielle studier på området, som kan bruges til at dokumentere, at endometriose giver træthed. Men det behøver vi heller ikke for at turde udtale os om, at det er et stort problem for vores medlemmer, for vi lytter til, hvad I fortæller os.

Desværre har vi ikke fundet en Quick-fix, men vi har her samlet lidt information om emnet træthed, som vi håber kan inspirere dig.

Hvad er træthed, og hvorfor bliver man træt?

Træthed er særdeles svært at definere som begreb, da alle mennesker har hver deres opfattelse af, hvad det vil sige at være træt. Alle mennesker er trætte nu og da, og den hyppigste årsag er naturligvis manglende søvn. Derudover skyldes træthed ofte, at man bruger kroppen mere, end man plejer at gøre. Øget fysisk udfoldelse kræver langsom tilvænning, hvilket mange glemmer.

Der kan dog også være tale om træthed på grund af diverse sygdomme. Her vil man ofte opleve, at man enten pludseligt eller gradvist får behov for mere og mere søvn, og at man i de vågne timer er uoplagt. Så det er denne kategori, man falder ind under som endometriosepatient.

Træthed er også almindeligt, hvis man går og har det skidt og er småtrist eller ked af det. Denne kategori er der også mange med endometriose, der kan genkende.

Så derfor oplever du som Endometriose patient ofte et øget behov for søvn, og selvom du får søvn oplever du måske aldrig at føle dig udhvilet.

Sådan får du mere energien i hverdagen

  1. Få søvn nok

Ja, ja, vi ved godt, at du har hørt det her en milliard gange før, både fra din far, mor og fra din gamle mormor.

Men altså: Som ung skal du have mellem 8 og 10 timers sammenhængende søvn hver nat. Gaber du dagen lang, er det derfor oplagt at starte med at finde ud af, om du egentlig får søvn nok.

Hold også øje med, hvornår du sover. Dagens næste dårlige nyhed er nemlig, at dine bedste sovetimer er fra aften til morgen … og ikke fra nat til formiddag!

Så ligger du i flere timer hver aften og nat og tjekker sociale medier, kan dét være et rigtig, rigtig godt sted at starte. Prøv at lægge mobilen væk, når du skal sove (og gerne så du ikke kan nå den fra sengen og falder ned på gulvet, hvis du alligevel prøver)!

  1. Spis sundt og pas på sukkertrangen kl. 15.32

Du kender sikkert rådene til hudløshed: Spis morgenmad, og skift sukkeret og pizzaerne ud med frugt og grønt. Spis nogle gode mellemmåltider, og drik masser af vand. Osv.

Men vidste du også, at du skal holde ekstra øje med sukkertrangen kl. 15.32? Kloge folk har undersøgt, hvornår på dagen vores energiniveau typisk crasher, og vi får lyst til at tune kroppen med en halv liter energidrik krydret med en marsbar.

Tidspunktet er præcis 15.32!

Så sørg for at have et æble, en banan eller et stykke knækbrød inden for rækkevidde, når klokken nærmer sig det kritiske tidspunkt.

  1. Skær ned på alkohol, rygning og byturene

Alkohol og rygning dræner dig for energi. Alkohol er faktisk en slags gift, der både dehydrerer din krop og frarøver dig din søvn. På samme måde suger tobak også kræfterne ud af dig.

Så er du hele tiden træt, så overvej lige, om du med fordel kan skære lidt ned alkoholen, cigaretterne … og måske også på festerne og byturene.

  1. Tag cyklen – boost dit energiniveau med motion

Det er skægt med energi: Jo mere du brænder af, des mere får du. Det kan godt være svært at tro på efter den første løbetur, hvor du er helt smadret. Men holder du fast, vil dit energiniveau stige med tiden.

Og her er det ligegyldigt, hvilken form for motion du vælger: Du kan løbe, svømme, cykle, spille fodtennis, dyrke skak-boksning eller gå på stylter, mens du hyggesnakker i mobil med din veninde.

Desuden kan du øve dig i at snige mere motion ind i hverdagen. Snup fx cyklen over til din ven i stedet for at tage bussen. Eller gå en ekstra tur rundt om søen med hunden. Alt tæller.

Som bonusgevinst får du samtidig en masse frisk luft, der ilter hjernen. Dét giver dig endnu mere energi.

  1. Husk at holde pauser

Tænk, hvis du var et genopladeligt batteri! Så ville du vide, at din kolde, blanke batterikrop har en vis portion energi … og pludselig, vupti, må opladeren lige en tur i stikkontakten, så du kan blive ladt op igen.

Du er et batteri!

Din krop og din hjerne fungerer præcis ligesom et genopladeligt batteri! Kroppen virker et stykke tid … og så er al energien bare feset ud.

Sagt på en anden måde skal du huske at holde pauser. Give dig selv fri og lov til at lade op ind imellem.

  1. Hold balancen – læg honningdepoter ud

Verdens mest berømte teddybjørn Peter Plys er god til at passe på sig selv. Fx har han en rigtig god vane med at lægge honningdepoter ud – så han altid har noget at leve af og få mere energi af.

Nogenlunde det samme kan du gøre for at skabe mere overskud i dit liv. Læg simpelthen flere gode ting ind i din hverdag! Og skeln klart imellem, om aktiviteterne kræver din energi (som fx arbejde, skolen, eksaminer, svære problemer osv.) – eller de fylder dig op, så du får overskud.

Træf en klar beslutning. Og skriv det også gerne ned, enten som stikord eller frit. Fx:

“Hey, der skal også være plads til de sjove ting … altså ting, der giver mig energi. Så på lørdag går jeg til fest, og det bliver sjovt. Men fra på mandag og de næste to uger skruer jeg helt ned for festerne. Dér går jeg 100 % i eksamensmode. Pløjer derudaf som en arbejdsmaskine. Og fra den 27. juni skal der så være gang i den igen – yes, jeg skal ud og kitesurfe med Nicklas!”

Kort sagt: Vær bevidst, og vælg bevidst de ting, der henholdsvis dræner dig og giver dig en masse ny energi.

Hold energibalancen!

  1. Bryd din tavshed – hent energi fra andre!

Din træthed kan selvfølgelig også skyldes problemer, du tumler med. Bekymringer, frustrationer og andre tunge følelser kan virkelig dræne dig for energi, særligt hvis du går helt alene med dem. Tunge følelser og tanker hober sig nemlig ret let op indeni. Ja, de kan nærmest ende som en slags dæmning inde i dit hoved, der forhindrer energien i at flyde.

Har du fysiske eller psykiske udfordringer eller bekymringer, så forsøg at bryde med din tavshed! Fortæl andre om, hvordan du har det!

Gør du dét, vil du sandsynligvis opleve, at tingene løsner lidt eller endda meget op indeni. Fortæller du og deler dine tanker og følelser med andre, begynder du nemlig lige så stille at bryde dæmningen ned, så din energi igen kan begynde at pible frem.

Og efterhånden føler du dig løftet, får flere kræfter – og måske kommer der også nogle konkrete ideer ud af snakken.

  1. Læs bogen

Et godt liv med Endometriose gennem kost motion og mindfulness. Kan købes på endo.dk.