Årsmøde og generalforsamling 2013

– tak for en god dag

D. 5. oktober 2013 blev der afholdt generalforsamling og årsmøde i Endometriose Foreningen.
Mødet blev afholdt på Århus Universitetshospital i Skejby, og det var dejligt at se alle de fremmødte.
Dagens program bar præg af temaet ”Det gode liv med endometriose”.

Læs formandens beretning her….

Hvad går dit kontingent til….

Se billeder fra dagen her….

Dagens program….

Dagsorden generalforsamling…

Læs referat fra generalforsamling

Efter foreningens formand Anne Hovmøller havde budt velkommen og kort skitseret dagens program, talte sundhedspsykolog Cand psych., ph.d. Mette Kold om accept ved eksistensen af endometriose i stedet for at kæmpe for kontrol. Kampen for kontrol kan gøre situationen værre. Accept er med til at tage toppen af den fysiske og psykiske smerte.

Mette fortalte om de grønne, gule og røde dage. Grønne dage er de gode dage, de røde dage er de dårlige dage, og de gule dage kan gå begge veje. Accepter og respekter disse dage. Accepter at det er en hårfin balance, hvor en god dag hurtigt kan vende i en ny retning. Accepter hvilken dag du har, og det bliver nemmere. Til mændene sagde Mette, at de skulle erkende, at de intet kunne gøre for at fjerne en rød dag. Men at kvinderne skulle blive bedre til at sige:” I dag har jeg brug for…., for at det kan blive en god dag.”

Når man har lært at acceptere, lærer man at lade smerterne træde i baggrunden, og så er man nået meget meget langt.
Læs Mette Kold og Hanne Vedsted-Hansens folder: ”Viljen til at ville – en smertefortællinguden filter”.
På Mettes side finder du 20 guidede øvelser og meditationer. Se mere her….
Gik du glip af formandens beretning? Du kan se formandens beretning her….
Vidste du f.eks. at et medlemskab koster 80 pr. dag, og for de penge får du over 5000 timer frivilligt arbejde om året? Høre mere om hvad de kontingent går til.

Derefter blev der snakket og udvekslet historier i frokostpausen, der skulle lades op inden næste punkt på programmet. Madvejleder Lise Faurschou Hastrup afholdte et motiverende og humoristisk foredrag om endometriose og foderplaner. Lise gennemgik hvad tallerkenen bør indeholde, og hvad vi bør spise.
Lises tre gode råd til at tage med hjem var: Brug årstidens grøntsager, skaf en kaffekværn til frø/kerner, vær opmærksom på blodsukkeret og spis mange små måltider.
Hvis du deltog til årsmødet og har spørgsmål som ikke blev besvaret, kan du kontakte Lise på mail@lisef.dk.

Som rosinen i pølseenden indtog Axel Forman og Karina Ejgaard Hansen scenen, hvor de fortalte om seneste nyt indenfor forskning. Axel fortalte bla. om organproblemer uden endo på tarmen og hvad man kan gøre med hjælp fra smertepsykolog, fysioterapeut og kostrådgivning.
Bla. kan punktømheder være nervepåvirket, og kan afhjælpes ved hjælp af strækøvelser.
Derudover fortalte Axel om en kommende undersøgelse af smertepsykologisk behandling.
Karina fortalte, om de spændende resultater af forskningsprojektet “Endometriose og arbejdsevne”, som mange af os har deltaget i ved at besvare spørgeskemaer.
Læs uddrag fra Karinas oplæg her…
Se uddrag fra Axel og Karinas oplæg her….
Video 1…
Video 2…

Vi havde en hyggelig, informativ og meget motiverende dag med fokus på ”Det gode liv med endometriose”. Det var dejligt at se alle jer fremmødte, og vi håber, at I alle fik nogle gode værktøj med jer hjem. Og tusind tak til jer der gav bidrag til foreningens indsamling af donationer, tak for hjælpen!
Vi glæder os til årsmøderne i 2014!

Mange hilsner
Bestyrelsen, Endometriose Foreningen